دمای رنگ و کاربرد آن در نورپردازی

دمای رنگ و کاربرد آن در نورپردازی

دمای رنگ و کاربرد آن در نورپردازی

دمای رنگ و کاربرد آن در نورپردازی

منبع نور واقع در اتاق یا محیط مشخص، دمای رنگ خاص خود را دارد. هنگام طراحی نورپردازی، انتخاب دمای رنگ موضوعی به‌ شدت سلیقه‌ ای است و هرکسی تمایلات خاص خودش را دارد.

اما در عین حال اصولی دارد که باید در نظر گرفته شود.

این دمای رنگ می‌تواند بر اشخاصی که برای مقاصد مختلف، از انجام‌دادن کاری گرفته تا استراحت و یادگیری، از نوراستفاده می‌کنند اثر چشمگیری داشته باشد.

بنابراین انتخاب دمای رنگ سازگار با یک کاربرد خاص اهمیت به‌سزایی دارد. اثرات دمای رنگ روی ذهن و جسم به اثبات رسیده است.

این راهنمای مختصر را تهیه کرده‌ ایم تا کمکتان کنیم دمای رنگی را انتخاب کنید که مناسب محل زندگی و فعالیت‌ تان باشد. با ادامۀ مطلب همراه ما باشید.

دمای رنگ چیست؟

بسیاری از لامپ های ال ای دی با دماهای رنگ گوناگون، در رنگ‌های مختلف از خانواده سفید عرضه می‌شوند.

دمای رنگ هم‌بسته(Correlated color temperature) در اصطلاحات تخصصی نورپردازی «CCT» نامیده می‌شود.

میزان گرمی (زرد بودن) یا سردی (آبی بودن) رنگ نور تابیده شده از لامپ یا دیگر تجهیزات نورپردازی ال ای دی را با این اصطلاح‌ تخصصی نمایش می‌دهند.

آن را در مقیاسی از ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ با واحد کلوین (K) اندازه می‌گیرند و ساده‌ترین توضیح از لحاظ نحوۀ عملکرد نورخورشید را دارد.

در طول روز، رنگ نور خورشید تغییر می‌کند که این تغییرات را با استفاده از «درجه کلوین» اندازه‌گیری می‌کنند.

سنجش‌های نیمروزی ممکن است مقداری برابر با ۶۰۰۰K، یا رنگ سفید مایل به آبی، را نشان بدهد.

هنگام غروب آفتاب این مقداری به زیر ۳۰۰۰K  می‌رسد که نور کهربایی بسیار گرمی ایجاد می‌کند.

معمولاً دمای رنگ مناسب نورپردازی مسکونی بین مقدار ۲۵۰۰K تا ۵۰۰۰K قرار دارد..

نکات درخورتوجه برای انتخاب دمای رنگ محیط

+ چه زمانی بیشتر از نورپردازی‌تان استفاده می‌کنید؟  برای دفتر کاری که عمدتاً در طول روز از آن استفاده می‌کنید، لامپ ال ای دی ۵۰۰۰K درخشان می‌تواند پیشنهادی مناسب باشد.

اما اگر در طول روز از طریق پنجره‌ها نور خورشید به میزان کافی به داخل اتاق می‌رسد، بهتر است از لامپ‌های با دمای گرم‌تر استفاده کنید چرا که در شب محیط راحت‌تری ایجاد خواهند کرد.

اگر بیشتر عصرها در منزل هستید، احتمالاً دماهای رنگ گرمتر، مانند لامپ‌های ال ای دی سفیدِ گرم ۲۷۰۰K بهترین انتخاب است.

این لامپ‌ها آرامش بخش ترند، کمتر ممکن است الگوی خوابتان را برهم بزنند و شبیه لامپ‌های رشته‌ای ۶۰ وات سنتی می‌درخشند.

+ دیوارها، کف اتاق، سقف و مبلمانتان چه رنگی است؟  دمای رنگ ال ای دی سرد از قبیل ۳۰۰۰K  یا ۳۵۰۰K  بهترین انتخاب برای تزئین دکوراسیون‌ منزل‌هایی است که فضایش متشکل از رنگ‌های سرد زیر است:

رنگ‌های خانواده سیاه، خاکستری، آبی، سبز، سفید با رگه‌های اندک سبز. 

در برخی منازل اجناس طبیعی زیادی از این دست وجود دارد: کف اتاق یا کابینت‌های چوبی؛ قالیچه‌ها؛ لوازم خانگی به رنگ‌های خانواده قهوه‌ای، خرمایی، قرمز یا نارنجی.

در چنین مواردی احتمال اینکه رنگ‌های سفید گرمتر مثل چراغ‌های ال ای دی ۲۷۰۰K بتوانند ظاهر خانه‌تان را بهبود ببخشند بالاتر است.

+ محیط چه سبکی دارد؟ مسئله دیگری که باید درنظر بگیرید، سبک خانه‌تان است.

بعضی نقاط در خانه‌های سنتی و نیمه‌سنتی معمولاً با نور گرم و سفید ال ای دی با دمای رنگ۲۷۰۰K خوب به نظر می‌رسند، زیرا  این دمای رنگ درخششی مانند نور شمع، چراغ گازی و لامپ‌های رشته‌ای قدیمی دارد که یادآور حس و حال خانه‌های سنتی  است. 

ممکن است با لامپ‌هایی که به بخش سردتر این طیف دمای رنگ نزدیکتر هستند بعضی خانه‌های مدرن، به ویژه آن‌هایی که نازک کاری (آخرین مصالحی که بخش‌های مختلف خانه را می پوشاند) سفید درخشانی دارند بهتر دیده شوند.

اما به یاد داشته باشید که حتی در خانه‌های مدرن، لامپ‌هایی لازم است که به آرامش شما در شب کمک کنند، بنابراین لامپ‌هایی با دماهای گرمتر ممکن است همچنان بهترین انتخاب برای اتاق خواب باشند.

با ال ای دی‌‍ هایی که در سمت سردتر این طیف واقع هستند، می‌توان به خطوط یکدست و طراحی مینیمال خانه‌های مدرن نمای بهتری داد.

اما به یاد داشته باشید که برای نقاط خاصی از منزل مثل اتاق خواب، دماهای گرمتر همچنان می‌توانند بهترین انتخاب برای فراهم ساختن امکان استراحت و خواب باشند.

+ نور قابل تنظیم: امکان تنظیم نور می‌تواند در یک چشم به هم زدن حس و حال محیط را تغییر دهد و در نتیجه آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد.

کاهش نور به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند و عمر لامپ‌ها و تجهیزات ال ای دی‌تان را افزایش می‌دهد.

علاوه بر لامپ‌ها و تجهیزات مجهز به دیمر، امروزه بسیاری از تولیدکنندگان ال ای دی‌هایی تولید می‌کنند که هنگام کاهش نور به دمای رنگ ۱۶۰۰K هم می‌رسند و مانند لامپ‌های رشته‌ای سنتی می‌درخشند.

در حالت ایده‌آل، دقیقاً مثل نور خورشید، نورپردازی در طول روز بهتر است تغییر کند. با تجهیزات ال ای دی که مجهز به فناوری تنظیم‌پذیری هستند، می‌توان این فرایند را بازسازی کرد.

این محصولات امکان انتخاب محدوده‌ای از دماهای رنگ را فراهم می‌آورند و نور را بسته به سلیقلۀ شما شخصی‌سازی می‌کنند.

به راحتی می‌توان نور لامپ‌های رشته‌ای سنتی را کاهش داد و از این طریق نور کهربایی گرمتری ایجاد کرد.

دماهای رنگ پیشنهادی برای نورپردازی فضاهای مختلف مسکونی

اتاق خواب: 

اتاق خواب‌ خصوصی‌ترین محل خانه‌تان تلقی می‌شود. پیشنهاد ما نور کم شدت و گرم است تا بتوان فضایی آرامش‌بخش را ایجاد کرد که امکان آرامیدن و استراحت‌کردن را می‌دهد.

 دمای رنگ پیشنهادی: ۲۷۰۰-۳۰۰۰K

حمام: 

دوست داریم محیط حمام سردتر و روشن‌تر باشد تا بتوان از آن برای امور روزمره‌ای مثل آرایش‌کردن و اصلاح استفاده کرد. چنین محیط تمیز و باطراوتی را می‌توان به سادگی با استفاده از دیمر به فضایی آرامش بخش تبدیل کرد.  

دمای رنگ پیشنهادی: ۳۰۰۰-۴۰۰۰K

حال / اتاق نشیمن:  

محیطی دلربا بسازید که نه‌تنها دلتان بخواهد در آن استراحت کنید، بلکه برای تفریح هم عالی باشد. علاوه بر این، دیمر کمک خواهد کرد فضایی مناسب برای تماشای تلویزیون و فیلم  دیدن در شب بسازید. 

دمای رنگ پیشنهادی: ۲۷۰۰-۳۰۰۰K

ناهار خوری:  

گرچه نورپردازی باید بتواند دلپذیری متوازنی ایجاد کند، اما باید به اندازه کافی هم روشن باشد تا آنچه می‌خورید را بتوانید ببینید! پیشنهاد می‌کنیم با نصب دیمر به حالت دلخواه دست یابید. 

دمای رنگ پیشنهادی: ۲۷۰۰K – ۳۰۰۰K

آشپزخانه:  

برای آماده‌کردن غذا و خواندن دستورالعمل‌های آشپزی، وجود نور درخشان در آشپزخانه عالی است. اما با توجه به تنوع آشپزخانه‌ها، ممکن است دمای رنگ هم دستخوش تغییر شود.

بهترین روش، تصمیم‌گیری براساس دکوراسیون و دیگر نورپردازی‌های استفاده شده در فضای آن است. لامپ سفید «خنثی» با دمای رنگ ۳۰۰۰k تحت هر شرایطی عالی به نظر می‌رسد.

 دمای رنگ پیشنهادی: ۲۷۰۰-۴۰۰۰K

کاربرد دمای رنگ درنورپردازی محیط دفتر کار

در اداره یا فضای کار  برای اینکه بتوانید بهره‌ور و متمرکز باشید، به نورپردازی درخشان و کارآمد نیاز دارد.

برای دفتر یا فضای کاری که عمدتاً هنگام روز از آن استفاده می‌کنید، ممکن است استفاده از لامپ ال ای دی ۴۰۰۰K فکر خوبی باشد.

هرچند، اگر در طول روز محل کارتان نور کافی از خورشید دریافت می‌کند، ممکن است بخواهد از لامپی گرم‌تر و آن هم فقط برای عصر انتخاب کنید. دمای رنگ پیشنهادی: ۳۰۰۰-۵۰۰۰K

ما در فروشگاه شهرنور انواع پنل و لامپ و چراغ و دیگر تجهیزات روشنایی (برند نمانور آسیا) را با بهترین قیمت به شما عرضه می‌کنیم، همچنین شما میتوانید با دنبال کردن ما در اینستاگرام از تخفیفات باخبر شوید.