انواع نورپردازی در صنایع مختلف و لومن مورد نیاز هر فضا

انواع نورپردازی در صنایع مختلف و لومن مورد نیاز هر فضا

انواع نورپردازی در صنایع مختلف و لومن مورد نیاز هر فضا

تعریف نورپردازی :

بطور مثال شب‌هنگام ما منبع نورعظیمی به گستردگی خورشید در دسترس نداریم. حدودا 8 دقیقه زمان لازمه تا نوراز سطح خورشید به سیاره ما برسه.

هرچند بعضی انسان ها مثل من از منیرهایی (اجسامی که نور رو دریافت و سپس ساطع میکنن) مثل ماه که نورملایمی تولید میکنن لذت میبرن، اما برای چرخیدن چرخ امور این سیاره به نور بیشتری نیازه!

بنابرین روی آوردیم به تولید چشمه های نور مصنوعی. مثل آتش، چراغ قوه و سپس انواع چراغ.

نورپردازی در صنعت جواهرات

نورپردازی در صنعت جواهرات به عنوان ابزاری برای بازاریابی به حساب میاد، درجواهرفروشی تصمیماتی با ارزش مالی بالایی گرفته میشه ازین جهت تنظیم بودن میزان نور بر انتخاب مشتریان تاثیرگذاره،

بنابراین خیلی مهمه که فضایی آرام و اعتمادبخش ایجاد بشه. نورپردازی نقش مهمی رو در خلق همچین مکانی ایفا میکنه تا مشتریان بتونن جزییات محصولات و رنگ اون‌‌هارو به خوبی بررسی کنن.

رعایت استاندارد بودن سطح UGR (میزان یکپارچگی خیرگی) باعث جلوگیری از خیرگی بیش از حد چشم بیننده میشه و در‌این صنف کاربرد زیادی داره.

پنل های LED که نور گسترده تولید میکنن UGR پایینتر و چراغ‌هایی با نور متمرکز UGR بالاتری دارن.

نورپردازی موزه‌ها

موزه نمایانگر تاریخ و فرهنگ یک کشور و یادآور زمان های گذشته است. با بررسی موارد موجود در موزه ها میشه به قدمت جهان و چگونگی زندگی و دیدگاه اجتماعی بشر در زمان ها ی دور پی برد.

سیستم نورپردازی موزه میبایست منطبق با محیط و نوع موزه باشه و باید ویژگی ظاهری و رنگ اجسام رو به خوبی نمایش بده.

انعکاس دهنده های نور از جمله تجهیزات مورد نیاز موزه ها هستن تا فرآیند پخش نور بهتر انجام شه. رنگ نور مورد استفاده هم در طنین ظاهری موزه بسیار تاثیرگذاره.

نکته : نورهای فرابنفش به مرور زمان باعث از بین رفتن رنگ اشیا میشن بنابراین اصلا مناسب استفاده در موزه ها نیستن.

نورپردازی سینما و تئاتر

قسمت زیادی از تاثیرگذاری فیلم ها و تصاویر ناشی از نورپردازی اون‌هاست. سینما و تئاتر میبایست انتقال دهنده احساس باشه.

در نمایش ها نورپردازی مسئله ای فراتر از تابوندن نور به اشیاست، ترکیب رنگی صحنه اجرای تئاتر با اون

نیتی که صحنه پرداز و کارگردان ایجاد کردن باعث میشه حواس بیننده به مضمون مورد توجه نویسنده معطوف بشه.

نورپردازی اتاق بازی

چندسالی هست که پیشرفت تکنولوژی روز باعث به وجود آمدن پدیده ای به نام گیمینگ روم شده.

صرف نظر از لذت بخش بودن بازی، امروزه بازی کردن به یک صنعت تبدیل شده و سالانه در سرتاسر جهان مسابقات گیمینگ زیادی با جوایز نفیس غوغا میکنه!

به مرور زمان پیشرفت بازی به این سمت رفت که گیمرها برای جذابیت بیشتر و حرفه‌ای تر شدن شرایط کاریشون اطاق هایی با طیف نوری خیره کننده طراحی میکنن.

در این نوع نوع پردازی برای جلوگیری از حواس پرتی ناخودآگاه چشم معمولا از رنگ های مات استفاده میشه تا چشم بازیکن بیشتر مایل به صفحه‌ی گیم پلی بمونه.

لامپ های بلک لایت در این نوع از نورپردازی کارایی خیره کننده ای دارن.

نورپردازی مراکز تجاری

پیشتر اکثرا خرید و فروش از طریق فروشگاه‌ها به صورت جداگانه انجام میشد اما امروزه اهمیت افزایش مبادلات منجر به پیدایش مراکز تجاری شد.

توی این مجتمع‌ها به نیازهای مشتری از قبل فکرشده و مجموعه ای از خدمات رفاهی مانند خودپرداز، برندینگ پوشاک، رستوران، سالن های سینما و تئاتر، شهربازی، کتابفروشی و بسیاری از سرویس های دیگر تعبیه شده است.

این امر موجب میشود افراد علاوه بر خرید، زمان خوبی را در این فضا سپری کرده و بازخورد مثبتی دارد.

از این رو،نورپردازی اهمیت فراوانی در جلوه‌ی این اماکن داره. در نورپردازی پاساژها دمای رنگ تابش تاثیرزیادی بر انتخاب مشتریان داره و قسمت های مختلف نورپردازی متفاوتی دارن.

نورپردازی از نظر کارکردی به سه دسته تقسیم میشه که به‌طور دقیق در این مقاله بهش اشاره کردیم.

به مرور زمان نورپردازی از حالت اولیه‌ی برطرف کننده ی نیازها به شاخه ای به نام “نورپردازی تاکیدی” پیشرفت کرد.

بطور مثال قبل‌تر ها از لامپ فقط برای روشنایی استفاده می‌شد اما حالا نور قبل خواب، نور مطالعه، نور باغچه و … انواع جدیدی از متد های نورپردازی هستن که نه تنها مولد نور هستن بلکه به میزان مورد نیاز محیط نور تولید میکنن.

گستردگی نورپردازی در هر جای دنیا قابل مشاهده است.

صنعت‌ها از ابزار های متفاوتی برای رشد استفاده میکنن و پیشرفت تکنولوژی نورپردازی رو هم تحت تاثیر خودش قرار داده و در هر حوزه ای در حال مشاهده کاربرد این فناوری هستیم.

سال 2020 سال بهبود و ترقیست …

ما در فروشگاه شهرنور انواع پنل و لامپ و چراغ و دیگر تجهیزات روشنایی (برند نمانور آسیا) را با بهترین قیمت به شما عرضه می‌کنیم، همچنین شما میتوانید با دنبال کردن ما در اینستاگرام از تخفیفات باخبر شوید.