مقایسه پنل روکار و توکار

مقایسه چراغ پنلی روکار و توکار

مقایسه پنل روکار و توکار

پنل توکار و پنل روکار

چراغ‌های پنلی یکی از جدیدترین تجهیزات روشنایی هستند که به دلیل توانایی منحصر به فرد خود در بهینه‌ سازی مصرف انرژی، جایگزین لامپ‌های قدیمی و پرمصرف شده‌اند.

این نوع پنل‌ ها در سقف نصب می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند نور یکنواختی را در محیط پخش کنند.

پنل‌ های ال ای دی سقفی به دو دسته روکار و توکار تقسیم می‌شوند که در این مقاله از دایانو می‌خواهیم شما را با تفاوت‌های این پنل‌ ها آشنا کنیم.

مقایسه پنل روکار و توکار از نظر محل نصب

اصلی‌ترین تفاوت پنل‌ های سقفی توکار و روکار در محل نصب آن‌ها است. در پنل های توکار، بدنه پنل دیده نمی‌شود؛ چراکه در فضای داخلی سقف قرار خواهد گرفت.

در نتیجه تنها یک هاله نور از این پنل‌ ها قابل مشاهده است. این در حالی است که در پنل های روکار، بدنه پنل بر روی سقف قابل مشاهده است.

به همین دلیل است که طراحی فریم چراغ پنلی روکار در مقایسه با فریم‌های توکار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آیا سیم‌کشی پنل سقفی روکار با توکار متفاوت است؟

به طور معمول سیم‌کشی پنل‌ های سقفی روکار در مقایسه با پنل‌ های توکار آسان‌تر است؛ زیرا نیاز به سوراخ کردن سقف یا آماده‌سازی شرایط در حین ساخت ساختمان نخواهد داشت.

به همین دلیل است که اگر می‌خواهید در حین بازسازی یا ساخت محل نورپردازی را انجام دهید؛ بهتر است از پنل‌های توکار استفاده کنید.

اما برای ساختمان‌های آماده، اگر نمی‌خواهید سقف کاذب یا کناف داشته باشید؛ گزینه‌های روکار برای شما بهتر هستند.

آیا کاربرد پنل روکار و توکار با هم متفاوت است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب محصولات روشنایی برای نورپردازی محیط‌های مختلف در نظر داشته باشید؛ ارتفاع سقف است.

اگر قصد دارید اتاق یا فضایی را با سقف بلند نورپردازی کنید؛ پیشنهاد ما به شما خرید پنل ال ای دی سقفی روکار است.

زیرا در این نوع پنل ها ، ارتفاع فریم پنل باعث می‌شود که منبع نور به زمین نزدیک‌تر شود و در نتیجه مقدار نور تابشی افزایش پیدا کند.

اما در مواردی که سقف ارتفاع کمی دارد؛ توصیه می‌کنیم که پنل‌های سقفی توکار را خریداری کنید.

این نوع از پنل‌ ها می‌توانند ضمن پخش نور یکنواخت در محیط، زیبایی آن را هم تحت تاثیر قرار دهند؛ به همین دلیل به راحتی با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شوند.

تنوع کدامیک بیشتر است؟

بدون شک دست طراحان برای ساخت پنل‌های روکار بازتر است؛ به خاطر اینکه می‌توانند طرح‌های مختلفی را برای فریم‌ها ارائه دهند.

این در حالی است که پنل‌ های سقفی توکار بیشتر به شکل دایره‌ای طراحی می‌شوند و تنوع زیادی ندارند. البته در هر صورت، امکان اجرای طرح‌های خاص با استفاده از این پنل‌ها وجود ندارد.

اگر به دنبال این هستید که نورپردازی خود را خاص‌تر کنید؛ پیشنهاد ما به شما خرید چراغ خطی است.

این نوع از چراغ‌ها را می‌توانید بر روی قسمت‌های مختلف مانند دیوارها و سقف نصب کرده و از طریق ترکیب آن‌ها، طرح‌های متنوعی را به دست آورید.

مقایسه پنل توکار و روکار از دید کیفیت نور

به طور کلی می‌توان گفت که اگر به دنبال یک منبع نور با توانایی پخش نور به صورت یکنواخت هستید؛ پنل‌ های سقفی ال ای دی بهترین گزینه برای شما هستند.

اما سوال اینجا است که آیا کیفیت نور پنل های توکار با روکار متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پنل های روکار نور مستقیم را در محیط پخش می‌کنند؛ این در حالی است که نور پنل های توکار معمولا غیرمستقیم است.

همین موضوع باعث می‌شود که چراغ‌های توکار برای محیط‌های اداری، دفتر کار، اتاق خواب، آشپزخانه یا سالن‌های مطالعه گزینه مناسب‌تری باشند؛ زیرا انعکاس نور و ایجاد سایه را به حداقل می‌رسانند.

به علاوه استفاده از این پنل ها در محیط‌های مرطوب و سرویس‌های بهداشتی هم توصیه می‌شود؛ زیرا سیم‌کشی آن‌ها در معرض رطوبت قرار نمی‌گیرد و ایمن‌تر است.

اما از پنل های روکار می‌توانید در ساختمان‌های تجاری یا سالن‌های مهمانی، برای ایجاد نور بیشتر استفاده کنید.

پنل روکار بهتر است یا توکار؟

در این مورد که پنل سقفی توکار بهتر است یا روکار، نمی‌توان یک حکم کلی صادر کرد. به دلیل اینکه هردوی این چراغ‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند و در بسیاری از موارد به جای هم به کار می‌روند.

پنل های پنلی روکار و توکار از دید فنی مانند مصرف انرژی، جنس بدنه، فناوری خنک‌ سازی و دفع حرارت و طول عمر با هم تفاوتی ندارند.

اما بسته به سیم‌ کشی ساختمان و نوع دکوراسیون داخلی، می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. مهم‌ترین نکته این است که پنل ها را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید تا از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید..

نتیجه گیری

جدول زیر به طور خلاصه نتیجه مقایسه چراغ پنلی روکار و توکار را نشان می‌دهد تا بتوانید بر اساس این اطلاعات، تصمیم درست‌تری بگیرید.

ما در فروشگاه شهرنور انواع پنل و لامپ و چراغ و دیگر تجهیزات روشنایی (برند نمانور آسیا) را با بهترین قیمت به شما عرضه می‌کنیم، همچنین شما میتوانید با دنبال کردن ما در اینستاگرام از تخفیفات باخبر شوید.